Muistilista

Yhteyshenkilöt

Myyntipäällikkö Hannu Mennala
050 591 5428, hannu.mennala@jklmessut.fi

Myyntipäällikkö Tanja Hurttia
050 362 2548, tanja.hurttia@jklmessut.fi

Myyntijohtaja Raimo Pylvänäinen
050 468 3742, raimo.pylvanainen@jklmessut.fi

Myyntisihteeri Tuula Rahikainen
050 462 1232, tuula.rahikainen@jklmessut.fi

Näyttelytekniikan myyntineuvottelija Ari Hänninen
050 559 7601, ari.hanninen@jklmessut.fi

Aukioloajat

Keskiviikko       4.9.2019 klo 10-17
Torstai              5.9.2019 klo 10-17
Perjantai           6.9.2019 klo 10-16

Kutsuvierasilta
Keskiviikko       4.9.2019 klo 17-20

Tilausten tekeminen, aikataulu

Extranet-palvelussamme (avataan keväällä 2019) voit sähköisesti tehdä kaikki tarvitsemanne tilaukset, minkä lisäksi näet ajan tasalla olevat tiedot jo tehdyistä tilauksista. Henkilökohtaiset tunnuksesi löydät sopimusvahvistuksesta.

Extranet-lomakkeet ovat auki vielä alla olevan päivän:
18.6. kutsut
26.7. tiedot messuoppaassa
9.8. kalusteet ja rakenteet, ripustukset, paineilma, vesi ja viemäröinti
18.8. sähkö, siivous, viherkasvit, tietoliikenneliittymät, ravintolapalvelut,
messuhuolinta

Osaston suunnittelu ja rakentaminen

Jyväskylän Messujen oma näyttelytekninen osasto suunnittelee ja rakentaa messuosastoja toiveiden mukaan. Huolehdimme myös osastorakenteiden messujen aikaisesta huollosta. Lisätietoja osaston suunnittelusta ja rakentamisesta löydät näyttelyteknisen osastomme sivuilta.

Kutsut

Asiakaskutsuja kannattaa hyödyntää ennakkomarkkinoinnissa, niin asiakastilaisuuksissa kuin kohdemarkkinoinnissakin. Lähettämällä kutsuja varmistat, että juuri teidän asiakkaanne osaavat tulla paikalle ja tutustumaan osastoonne. Kutsun saajien tulee rekisteröityä ja messuilla käyneistä henkilöistä saamanne rekisterin mukaan on helppo hoitaa jälkimarkkinointia.

Näyttelysopimukseen kuuluu asiakaskutsuja 10 kpl / m2, mutta voit tilata niitä Extranetin kautta veloituksetta lisää. Voit tilata kutsut myös omalla painatuksella, jolloin painamme kutsuja-kenttään valmiiksi yrityksenne nimen tai logon sekä osastonumeron. Painatushinnat määräytyvät painettavan korttimäärän ja värin mukaan. Hinnat löydät myöhemmin Extranet-palvelusta.

Lähetämme asiakaskutsut noin kuukautta ennen messuja. Samassa paketissa saat myös sopimukseen kuuluvan määrän veloituksettomia kutsuvierasillan kutsukortteja. Ne kelpaavat sisäänpääsyksi vain ko. iltana. Näytteilleasettajilla on tilaisuuteen vapaa pääsy näytteilleasettajakortilla.

Painettavien kutsujen lisäksi lähetämme sähköisen kutsun, jota voitte siis välittää asiakkaillenne sähköpostilla. Kutsu sisältää yrityskohtaisen ennakkorekisteröitymislinkin, jota klikkaamalla asiakkaanne automaattisesti valitsee yrityksenne kutsujaksi. Tarkemmat tiedot sähköisestä kutsusta lähetämme lähempänä tapahtumaa.

Messuopas

Puumessut ja Biotalous -messuopas ilmestyy Puumies-lehden 6. numerossa. Painettavassa messuoppaassa julkaistaan 26.7. mennessä toimittamasi yrityksenne yhteystiedot.

Nettisivujemme näytteilleasettajalistassa julkaistaan yhteystietojen lisäksi kuvaus tuotteistanne ja palveluistanne ja/tai luettelo päämiehistänne tuotteineen sekä tuoteryhmistänne (sisältyvät rekisteröintimaksuun). Meiltä tulee kaikki ”yleisinfo” sekä suomeksi että englanniksi, voit itse valita käytätkö suomea, englantia vai molempia.

Muistathan ilmoittaa meille myös mahdollisten osastokumppaneidenne tiedot messuopasta varten (Extranet-lomakkeella voi ilmoittaa vain sopimuksen tehneen yrityksen tiedot, lähetäthän muiden yritysten tiedot sähköpostilla tai tilaat heille omat Extranet-tunnukset).

Extranetin Messuoppaan yhteystiedot -lomakkeella ilmoitetut yhteystiedot tulevat vain messuoppaaseen, ne eivät automaattisesti päivity asiakasrekisteriimme. Mikäli siis esimerkiksi yrityksenne osoite on muuttunut, siitä tulee ilmoittaa meille erikseen.

Voit lisäksi varmistaa yrityksenne näkyvyyden ostamalla Puumieslehdestä mainostilaa (katso mediakortti). Ilmoitusvaraukset tulee tehdä 8.8. mennessä osoitteeseen petri.puttonen@puumies.fi.

Tulemme avaamaan tapahtuman kotisivuille hakupalvelun, jonka
kautta messuvieraat voivat kätevästi jo ennen messuja hakea tietoa näytteilleasettajista ja heidän tuotteistaan. Hakupalveluun tiedot tulevat suoraan lähettämistäsi messuoppaan teksteistä, joten tiedot kannattaa toimittaa ajoissa ja mahdollisimman täydellisinä.

Ohjelma

Näytteilleasettajilla on mahdollisuus järjestää messupäivien aikana omia tietoiskuja / tuote-esittelyjä messualueelle rakennettavassa tietoiskutilassa. Yhden tietoiskun kesto on 15–45 minuuttia, alku aina tasatunnein. Ajat varataan ilmoittautumisjärjestyksessä.

Esityksen virallisen ”otsikon” ja puhujan voi varmistaa myöhemminkin, varausvaiheessa toivomme kuitenkin ainakin suuntaa antavan otsikon sekä tietysti toivotun ajankohdan (päivä sekä kellonaika). Tietoiskut julkaistaan messuohjelmassa nettisivuillamme sekä painettavassa messuoppaassa.

Omat asiakastilaisuudet: juhlat, kokoukset tai vaikka tuotelanseeraukset onnistuvat meillä helposti. Paviljongissa on useita luentosaleja, kokous- ja ryhmätyötiloja 10-100 henkilölle sekä erikoisuutena ainutlaatuinen ja muuntuva 1200 hengen auditorio. Tarjoilut onnistuvat sekä varattuun tilaan että pääravintolaamme, pienistä kokouskahvituksista isoihin illallisiin.

Tilaesittelystä löydätte tietoja tiloistamme, ja talon koko henkilökunta auttaa mielellään tilaisuuksienne suunnittelussa ja toteutuksessa.

Varaukset: myyntisihteeri Tuula Rahikainen, puh.+358 50 462 1232, tuula.rahikainen@jklmessut.fi.

Kutsuvierasilta keskiviikkona 4.9.2019 klo 17-20

Kutsukaa iltaan omia päämiehiänne, yhteistyökumppaneitanne tai muita VIP-asiakkaitanne eli juuri ne henkilöt, joille haluatte tarjota parasta. Näytteilleasettajilla on tilaisuuteen vapaa pääsy (näytteilleasettajakortilla) ja toivotammekin teidät kaikki tervetulleiksi kutsuvierasiltaan ja sen avajaisosuuteen B-halliin.

Voitte vapaasti tarjoilla omalla osastollanne ruokia ja alkoholittomia juomia, kaikki alkoholi tulee tilata alueen anniskeluluvan omaavalta Paviljonki Ravintolalta. Kysy vinkkejä ja pyydä tarjous juomista ja pikku purtavasta. 

Mikäli ette halua järjestää tarjoilua osastollanne, mutta haluatte kuitenkin huomioida vieraitanne, voitte käyttää Paviljonki Ravintoloiden drinkkilippuja vieraillenne jaettavaksi.

Lisätiedot ja tarjoilutilaukset tuula.rahikainen@jklmessut.fi.

Sähköinen markkinointi, some

Yhdessä teemme onnistuneen tapahtuman! Yrityksenne omat kanavat ovat oivallisia paikkoja kertoa asiakkaillenne osallistumisestanne Puumessuille. Teidän kannattaakin esim. rakentaa linkki nettisivuiltanne osoitteeseen www.puumessut.fi.

Media-välilehdeltä löytyy tapahtuman ladattavia logoja ja bannereita, joita voi käyttää niin nettisivuilla kuin muussakin markkinoinnissa. Voitte käyttää logoja vaikka sähköpostin allekirjoituksissa kertomassa, että olette mukana tapahtumassa.

Twitterissä käytämme lähinnä #puumessut ja #biotalous.

Tiedotus

Voitte toimittaa medialle tarkoitetut tiedotteenne meille etukäteen (tuula.rahikainen@jklmessut.fi), lisäämme ne nettisivuillemme median edustajien ladattaviksi.

Messujen aikana toivomme teidän toimittavan omat tiedotteet Lutakonaukion aulan infopisteeseen tai suoraan lehdistötilaan (Klubi) niitä varten varatulle hyllylle.

Pysäköinti

Rakentamis- ja purkuaikana tarjoamme veloituksettoman pysäköinnin alueella P3 (paikkoja on kuitenkin rajoitetusti). Rakentamis-/purkuajan pysäköintikortit saa päiväkohtaisesti alueen valvojilta näytteilleasettaja- tai rakentajakorttia näyttämällä, emme lähetä pysäköintikortteja etukäteen. Paviljongin pysäköintialueet ovat kaupungin pysäköinninvalvonnan alaisia, joten pysäköintikortti on laitettava selvästi näkyviin auton tuulilasiin rakennus- ja purkuaikoina.

Messuaikana pysäköinti on maksullista kaikille. Paviljongilla on kaksi pysäköintitaloa, P-Paviljonki 1 (sisään Satamakadulta) ja P-Paviljonki 2 (sisään Uno Savolan kadulta). Pysäköinti maksaa joko 1 € / h tai 12 € / vrk, ja se maksetaan suoraan automaatteihin. P3-alueella veloitus on 10 € / vrk, joka makjsetaan käteisellä alueen valvojille.

Kävelymatkan päässä Paviljongista on myös runsaasti tilaa kaupungin P-taloissa. Hyvä vaihtoehto on siis jättää auto hotellille tai muuten keskustaan ja kävellä Matkakeskuksen ylikulkusillan kautta messuille.

Teillä on mahdollisuus varata ennakkoon koko tapahtuman ajalle pysäköintipaikka henkilöautolle, peräkärrylle, asuntoautolle tms. P3-alueelta. Hinta on 50 euroa + ALV 24 % (isommat ajoneuvot 5-8 m 80 euroa + ALV) ja paikka merkitään rekisterinumerolla varatuksi jo rakentamisajasta lähtien. Paikkoja on rajoitetusti, joten teethän varauksen ajoissa.

Raskas kalusto tulee siirtää pois Paviljongin alueelta messupäivien ajaksi.

Tunnistekortit (näytteilleasettaja- ja rakentaja-/purkajakortit)

Näytteilleasettajakortit toimivat kulkulupana koko tapahtuman ajan, ensimmäisestä rakennuspäivästä viimeiseen purkupäivään. Rakentaja-/purkajakortit on tarkoitettu lähinnä ulkopuolisille rakentajille ja ne oikeuttavat liikkumiseen alueella vain rakennus- ja purkuaikoina.

Sekä näytteilleasettaja- että rakentaja-/purkajakortit tulee tulostaa itse (Extranetistä ja alta löytyvät tilauslinkit molemmille korttityypeille). Palvelussa täytetään henkilön nimi, (titteli), yritys sekä sähköpostiosoite, johon vahvistusviesti ja korttituloste halutaan lähetettäväksi. Tunnistekortti tulostetaan itse ja se tulee muistaa ottaa mukaan!

Jokainen kortin tarvitsija voi joko itse tulostaa korttinsa tai yksi henkilö voi huolehtia kaikkien kortit.

Lisäämme korttilinkit tähän myöhemmin.

Toimitusosoite

Postin kautta saapuvat lähetykset:
Jyväskylän Messut / Puumessut 2019 
Näytteilleasettaja / osastonumero
Näytteilleasettajan yhteyshenkilö / puhelinnumero
PL 127
40100 JYVÄSKYLÄ

Tavarantoimitukset B-halliin (kuljetusyhtiö):
Jyväskylän Paviljonki / Puumessut 2019 
Näytteilleasettaja / osastonumero
Näytteilleasettajan yhteyshenkilö / puhelinnumero
Schaumanin Puistotie 18 / huolto-ovi B2, B3 tai B4
40100 JYVÄSKYLÄ

Tavarantoimitukset C1-halliin (kuljetusyhtiö):
Jyväskylän Paviljonki / Puumessut 2019 
Näytteilleasettaja / osastonumero
Näytteilleasettajan yhteyshenkilö / puhelinnumero
Lutakonaukio 12 / huolto-ovi C1
40100 JYVÄSKYLÄ

Tavarantoimitukset D-halliin (kuljetusyhtiö):
Jyväskylän Paviljonki / Puumessut 2019 
Näytteilleasettaja / osastonumero
Näytteilleasettajan yhteyshenkilö / puhelinnumero
Uno Savolan katu 2 / huolto-ovi D2
40100 Jyväskylä

Lähetyksiin on merkittävä selvästi vastaanottaja sekä osastonumero.

Messuhuolinta

Tavaroita saa toimittaa ensimmäisestä virallisesta rakennuspäivästä lähtien. Varmistakaa etukäteen, milloin tavarat tuodaan osastollenne. Mikäli ette voi itse olla niitä vastaanottamassa, voit tilata palvelun Suomen Messulogistiikalta. Heiltä voitte tilata myös muut messulogistiikkaan liittyvät palvelut.

Lisätiedot löydät Muista palveluista.

Sähköt osastoilla

Näyttelyhalleista ja osastoilta katkaistaan sähköt yön ajaksi, joten mahdollisesti tarvittava yösähkö on tilattava erikseen.

Lisätietoja sähköistyksestä löydät Muista palveluista.

Internet

Paviljongissa on tarjolla monia mahdollisuuksia internet-yhteyteen: maksullinen kiinteä liittymä, veloituksettomat WLAN-verkot sekä tietokone näytteilleasettajien taukotilassa.  

Lisätiedot löydät Muista palveluista.

Ravintolapalvelut

Paviljongin alueella on useita kahvilapisteitä sekä ravintoloita, joiden monipuolisesta tarjonnasta löytyy vatsantäytettä niin pieneen kuin isoonkin nälkään.

Osastotarjoiluihin Paviljonki Ravintoloilla on monipuolinen, valmis valikoima, ja tarvittaessa suunnittelemme osastoille juuri toiveiden mukaisen tarjoilun.

Lisätiedot löydät Ravintolapalveluista.

 

Messutoimisto

Messutoimisto palvelee koko tapahtuman ajan Uno Savolan kadun
aulassa. Sieltä voi vuokrata ripustuskoukkuja sekä ostaa mattoteippiä ja
silikonitarroja seiniin kiinnitystä varten. Uno Savolan aulasta saatte
myös maksullisen kopiointipalvelun. Messuaikana teitä palvelee info
myös Lutakonaukion aulassa.

Näytteilleasettajien taukotila

Näytteilleasettajien taukotilana toimii K100 Klubi, jonka sisäänkäynti
löytyy Lutakonaukion aulasta, läheltä Kongressisisäänkäyntiä.
Taukotilassa voi käydä levähtämässä ja vaikka lukaisemassa päivän
lehdet tai lukemassa sähköpostin netin kautta.

Kiinnittäminen

Hallien seiniin on kaikenlainen kiinnittäminen kielletty.

Hallien lattiaan voi kiinnittää vain sellaisella teipillä, joka irtoaa lattiasta jälkiä jättämättä. Kiinnityksiin suosittelemme Eurocel 704- tai ominaisuuksiltaan vastaavaa teippiä. Eurocel 704 -teippiä voi etukäteen tilata Jyväskylän Messut Oy:n näyttelytekniikalta tai ostaa Paviljongin messutoimistosta hintaan 17 € + ALV / rulla (50 mm / 50 m). Mikäli kiinnittämisessä käytetään teippejä, joiden poistaminen rikkoo lattian maalipinnan tai jättää jälkiä, veloitamme korjaus- / siivouskulut näytteilleasettajalta tai osaston rakentajalta.

Seinäelementtien maalaaminen ja niihin liimaaminen on kielletty. Runkoprofiileihin voi kiinnittää somistusmateriaaleja ripustamalla. Seinälevyihin voi kiinnittää somistus-materiaaleja toimivilla tarroilla, esim. Pro Contact tai Powertrips sekä huopapintaisiin seinälevyihin myös somistusneuloilla. Silikonitarroja voi ostaa messutoimistosta.

Näytteilleasettajan on itse poistettava kiinnitetyt materiaalit elementeistä ennen osaston purkamista. Näytteilleasettaja tai osaston rakentaja vastaa myös omien lattiateippien poistosta.

Jätehuolto

Alihankkijamme noutaa veloituksetta osastojen rakentamisesta syntyvät normaalit rakennus- ja purkujätteet, pakkausmateriaalin yms. kierrätykseen. Erikoisosastojen (esim. puurakenteiset osastot) jätehuollosta annamme erillisen tarjouksen.

Tapahtuma-aikana hoidamme jätteiden noudon, mikäli olet tilannut osastosiivouksen. Jos osastosiivousta ei ole tilattu ja teille on kertynyt poisvietävää roskaa, tulee roskat toimittaa itse halleissa sijaitseviin jäteastioihin ja huolehtia lajittelusta – pyydämme seuraamaan jäteastioissa olevia opasteita. Halleissa on energiajätteen lisäksi astiat myös kaatopaikkajätteelle sekä keräyspaperille ja -pahville.

Ulkona oleviin keräyspisteisiin ei tule viedä mitään roskia.

Varoitus ”Hakemistohuijareista”

Eräät messuillamme mukana olleet yritykset ovat saaneet tietopyynnöksi naamioituja kirjeitä ainakin FAIR Guide ja EXPO Guide -nimisiltä julkaisuilta. Kirjeessä tarjotaan / tarkistetaan yrityksen tietoja sähköiseen hakemistoon, ja englanninkielisessä viestissä sopimuksen sitovuus ja hinta (jopa yli 1200 euroa vuodessa) on piilotettu pitkien sopimusehtojen uumeniin.

Joidenkin yritysten vastattua kirjeeseen / allekirjoitettua lomakkeen on heille tullut lasku, jossa viitataan sopimukseen. Kun yritys on halunnut peruuttaa ”tilauksen” tai purkaa sopimuksen, siitä on kieltäydytty ehdottomasti.

Vaikka lomakkeessa viitataan messutapahtumaamme, Jyväskylän Messuilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Olemme kieltäneet kyseisiä julkaisuja tekeviä yrityksiä ottamasta yhteyttä näytteilleasettajiimme, mutta ulkomaalaisten yritysten suhteen olemme aika voimattomia.

Älkää siis vastatko vieraskielisten lomakkeiden lähettäjille millään tavalla, ellette halua tietojanne kyseiseen julkaisuun. Jos ette ole varma viestin asiallisuudesta, ottakaa yhteys meihin asian tarkistamiseksi.